Przygotowujemy motocykl na kolejny sezon – kilka słów na temat łańcucha motocyklowego

Kiedy kończy się czas na szaleńczą jazdę i długie wycieczki, przychodzi moment na to, aby odpowiednio zadbać o maszynę, która w sezonie wiosenno – letnim sprawiła nam tyle radości. Jedną z czynności, o której nie możemy zapominać jest odpowiednia konserwacja łańcucha.

Musicie zdawać sobie sprawę z faktu, że łańcuch motocyklowy jest niezwykle istotną, a zarazem delikatną częścią motocykla, od której często zależy zdrowie i życie motocyklisty. Jak zatem zadbać o niego, aby ten służył nam przez długi czas? Na to pytanie odpowiemy poniżej. Jeśli jesteś ciekaw, co mamy do powiedzenia, zachęcamy do lektury.

Każdy, kto choć raz w życiu był kierowcą motocykla, zdaje sobie sprawę z faktu, że odpowiednie wyczyszczenie i naoliwienie łańcucha, ma ogromny wpływ na jakość i bezpieczeństwo jazdy.

W których modelach można spotkać łańcuch motocyklowy?

Dlaczego łańcuch motocyklowy jest tak ważny? Otóż jest to jeden z podzespołów, który odpowiedzialny jest za przeniesienie mocy silnika na tylne koło. Rozwiązanie to stosuje się najczęściej w motocyklach szosowych i motocyklach sportowych, których używa się do jazdy w terenie. Co więcej, można go również spotkać w pojazdach, które posiadają silniki o pojemności 125 ccm oraz quadach. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ rozwiązanie to jest stosunkowo tanie.
Inne maszyny takie jak choppery czy motocykle turystyczne napędzane są wałem. Ten element jest praktycznie bezobsługowy, ponieważ nie wymaga specjalnego czyszczenia i smarowania. A jeśli o to chodzi – jak taki zabieg przeprowadzić na łańcuchu? Przeczytajcie poniżej.

Czyszczenie i konserwowanie łańcucha to istotna kwestia

Jeżeli zależy Wam na tym, aby łańcuch przetrwał jak najdłużej, nie pozostaje Wam nic innego, jak prawidłowo o niego zadbać. Zapewne zdajecie sobie sprawę, że odpowiednie wyczyszczenie i nasmarowanie tej części sprawi, że znacznie wolniej zużywać się będą tulejki i rolki. Co więcej, odpowiednia ilość smaru lub oleju sprawi, że łańcuch motocyklowy zostanie zabezpieczony przed korozją. Warto mieć na uwadze że również gumowe uszczelniacze nie będą się tak szybko niszczyć.

Wspominaliśmy już o tym w jednym z artykułów, jednak jest to dla nas tak ważne, że powtórzymy to jeszcze raz. Czyszczenie i smarowanie łańcucha motocyklowego powinno odbywać się po przejechaniu około 400 km, jeśli jeździmy w normalnych warunkach. Osoby, które skusiły się na jazdę w terenie lub po deszczu, czynność tę powinny wykonywać częściej.

Smarowanie najlepiej wykonywać specjalnymi olejami, które w sklepach motoryzacyjnych można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Niektórzy polecają również specjalne smarowanie w sprayu, które ułatwia dotarcie do trudno dostępnych miejsc. Każdy tak naprawdę powinien wybrać ten, który najbardziej mu odpowiada. Niemniej jednak po dokonaniu smarowania, należy pamiętać, aby obrócić kilka razy tylne koło, dzięki czemu smar zostanie równomiernie rozprowadzony zarówno po tylnej, jak i przedniej zębatce. Teoretycznie motocykl jest gotowy do drogi. Warto jednak odczekać do godziny, aby smar odpowiednio się wchłonął. W przeciwnym razie może zabrudzić oponę i inne elementy, które znajdują się przy kole napędowym. Co więcej, może również zabrudzić nasze ubranie, a tego z pewnością każdy chciałby uniknąć.