Dostępne na rynku rodzaje i właściwości płynów hamulcowych

Bez poprawnie działającego układu hamulcowego nasza podróż może zakończyć się natychmiast. Kontynuując jazdę obniżamy bezpieczeństwo swoje, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Z tego też względu konieczne jest dbanie o sprawne działanie układu hamulcowego i stosowanie odpowiednich płynów hamulcowych.

Dostępne możliwości przy wyborze właściwego preparatu

Płyn hamulcowy producent tworzy po to, aby reakcja pojazdu na naciśnięcie pedału hamulca była szybsza, a wręcz natychmiastowa, dzięki czemu dojdzie do skrócenia czasu hamowania. Systematyczna konserwacja stanu technicznego układu hamulcowego często powoduje poprawę jego trwałości oraz podzespołów, co wpływa na szereg innych zachowań pędzącego pojazdu.

Produkt ten zapobiega także pęcznieniu elementów gumowych oraz rdzewieniu metalowych części. Dzięki czemu reakcja hamowania jest szybsza, skróceniu ulega nie tylko czas, ale droga hamowania samochodu. W szczególności jest to ważne podczas pracy pojazdu w trudnych warunkach pogodowych, niezwykle przydatny jest wtedy zaawansowany technologicznie płyn hamulcowy. Producent takiego wyrobu zapewnia, że mimo śliskiej nawierzchni nad autem jest łatwiej zapanować.

Podstawowe rodzaje płynów hamulcowych

Każdy płyn hamulcowy producent dzieli ze względu na temperaturę wrzenia. Według tej klasyfikacji wyróżniamy DOT 3, który produkowany jest na bazie eteru glikolu. Wrze przy 205°C dla płynu suchego oraz 140°C dla mokrego. Stosowany jest najczęściej w starszych pojazdach. Z kolei największym wzięciem cieszy się płyn hamulcowy DOT 4, w której skład wchodzi eter glikolu i estry boranowe.

Ten drugi składnik zapewnia podwyższenie temperatury września nawet do 230°C w przypadku płynu suchego i 150°C dla mokrego. Takie wartości pozwalają na uzyskanie większej stabilności podczas eksploatacji. Wyróżnia się także płyny hamulcowe DOT 4+, które posiada nieco podwyższone parametry fizykochemiczne od poprzednich rodzajów.

Preparaty najwyższej klasy

Najwyższej klasy preparatem w całej kategorii produktów jest DOT 5 płyn hamulcowy. Producent skład tego środka opiera na silikonie, dzięki czemu nie absorbuje wody. Temperatura wrzenia wynosi 160°C dla mokrego i 180°C dla suchego płynu. To jedyny rodzaj, który nie należy mieszać z pozostałymi, choć zawiera zbliżoną formułę bazującą.

Istotne jest, aby zastępować płyny hamulcowe niższej klasy tymi z wyższych grup. Ze względu na ich higroskopijność, tj. zdolność mieszania z wodą. Preparaty od DOT 3 do DOT 5 absorbują wodę, ale w różnym stopniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *